تحولات لبنان و فلسطین

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: دولت باید با جدیت بیشتری بحث الزام سازمان‌های دولتی به استفاده از دستاوردهای ‌دانش‌بنیانی کار کند. در این زمینه شاید تشویق به تنهایی کارساز نباشد. وقتی نمونه‌های داخلی با کیفیت از یک کالا وجود دارد،دولت باید برای تهیه‌ این اقلام از خارج از کشور مانع ایجاد کند.

دولت باید برای تهیه‌ اقلام مشابه تولیدات بار اول و دانش بنیان از خارج کشور مانع ایجاد کند

واقعیت این است که شرکت‌های دولتی، عادت به خرید از خارج از کشور (مستقیم یا غیرمستقیم) دارد و ترک این عادت همواره زمان‌بر و هزینه‌زا است. علاوه بر این، محصولات با فناوری بالا که از نظر عملیاتی نیز ریسک بالایی دارند، به خودی خود مانع بزرگی بر سر راه بومی سازی و استفاده از ظرفیت شرکت‌های داخلی خواهند بود.

نکته مهم دیگری که در این جا وجود دارد این است که اثبات فناوری در مقیاسی فراتر از تحقیق و توسعه و با نگاه تجاری‌سازی و فروش، نیاز به تامین زیرساخت‌هایی از نوع ماشین آلات و تجهیزات پرهزینه دارد که در نبود بازار تضمین شده، شرکت دانش‌بنیان انگیزه لازم برای ورود به این سطح از سرمایه گذاری و ریسک پذیری را نخواهد داشت. 

تمامی مشکلاتی که در بالا گفتیم، مجلس را به این فکر انداخت که با تصویب قانون ترک تشریفات مناقصه برای تولیدات بار اول به بازارسازی ای برای محصولات ‌دانش‌بنیان و تولید بار اول ایجاد کند. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز به عنوان یک رگولاتور بین ‌دانش‌بنیان‌ها و صنایع عمل‌ می‌کند.

معاونت از یک طرف نیازهای صنایع را احصاء‌ می‌کند و از طرف دیگر، توانمندی‌های ‌دانش‌بنیان‌ها را می‌شناسد. با ارتباط برقرار کردن میان این دو، زمینه برای رفع نیازهای کشور به اقلام راهبردی در دستور کار قرار می‌گیرد.

 بزرگترین مشکل ‌دانش‌بنیان‌ها پیدا کردن بازار فروش برای تولیدات بار اول است

 نظرات علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس را در خصوص طرح تولید بار اول و اجرای قانون ترک تشریفات مناقصه جویا شدیم که در ادامه‌ می‌خوانید.

جدی با اشاره به اهمیت حمایت از ‌دانش‌بنیان‌ها تصریح کرد: طی سال‌های اخیر تلاش کرده ایم در راستای خواسته‌های مقام معظم رهبری به تسهیل فضای فعالیت ‌دانش‌بنیان‌ها بپردازیم.

وی ادامه داد: یکی از بزرگ ترین مشکلات ‌دانش‌بنیان‌ها این است که برای محصولات خود که اغلب تولید بار اول هستند، بازار فروش پیدا کنند. در این زمینه نیز تمهیداتی اندیشیدیم و حمایت‌های جدی از تولیدات بار اول به عمل آوردیم.

فروش محصولات ‌دانش‌بنیانی به سازمان‌های دولتی بدون نیاز به مناقصه

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خاطرنشان کرد: در قالب قانون ترک تشریفات مناقصه پیش بینی کردیم که فروش تولیدات بار اول و محصولات ‌دانش‌بنیانی به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی بدون نیاز به فرآیند مناقصه انجام شود.

جدی گفت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باید تلاش کند به طرق مختلف از جمله برگزاری نمایشگاه‌ها، بستری برای شناساندن بیشتر ‌دانش‌بنیان‌ها و تولیدات بار اول به نهادهای حاکمیتی و سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی به وجود بیاورد.

وی ادامه داد: از این طریق، سرعت ارتباط وزارتخانه‌ها و شرکت‌های دولتی با ‌دانش‌بنیان‌ها و استفاده از تولیدات بار اول آن‌ها افزایش‌ می‌یابد. به طور کلی، نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در مرتبط کردن ‌دانش‌بنیان‌ها و تولیدکنندگان تولیدات بار اول به شرکت‌ها و نهادهای دولتی مثبت ارزیابی‌ می‌شود.

قانون ترک تشریفات مناقصه به ‌دانش‌بنیان‌ها کمک‌ می‌کند که در بازار نفوذ کنند

وی در ادامه توضیح داد: در قانون جهش تولید دانش‌بنیان تلاش کردیم بستری برای فروش محصولات ‌دانش‌بنیانی و تولیدات بار اول به نهادهای دولتی به وجود بیاوریم. مهم ترین مشکل ‌دانش‌بنیان‌ها پیدا کردن بازار فروش است که  با تکیه بر قانون ترک تشریفات مناقصه اساساً ‌دانش‌بنیان‌ها توانستند در لیست ارائه دهندگان کالا و خدمات به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی قرار بگیرند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس  خاطرنشان کرد: قانون ترک تشریفات مناقصه به ‌دانش‌بنیان‌ها کمک‌ می‌کند که در بازار نفوذ کنند و بتوانند برای خودشان رزومه‌ فروشی به شرکت‌های دولتی برای بار اول ایجاد کنند.

جدی گفت: دولت باید با جدیت بیشتری بحث الزام شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی به استفاده از دستاوردهای ‌دانش‌بنیانی و تولیدات بار اول کار کند. در این زمینه شاید تشویق به تنهایی کارساز نباشد.

وی ادامه داد: وقتی نمونه‌های داخلی با کیفیت از یک کالا وجود دارد، دولت باید برای تهیه‌ این اقلام از خارج از کشور توسط شرکت‌های و سازمان‌های دولتی مانع ایجاد کند. استفاده از تولیدات بار اول و ‌دانش‌بنیانی باید در اولویت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.